10 faktów dotyczących jajek – wartość odżywcza, kaloryczność, porady.

with Brak komentarzy

jajkaJajka – symbol stworzenia, początku, nowego życia, dlatego popularność jaj w okresie Wielkiej Nocy jest większa. Właśnie w tym okresie wracają te same pytania, czy jajka to zdrowy produkt czy lepiej zrezygnować z niego.

Więc jak to jest z wartością odżywczą jajek, jeść czy nie jeść? Faktem jest, że jajka najlepszego PR nie mają. Swego czasu kardiolodzy osądzili, że jedzenie jajek przyczynia się do powstawania złego cholesterolu LDL w organizmie człowieka a ten powoduje miażdżyce i choroby wieńcowe. Mit ten został obalony. Jajko zawiera tłuszcz, cholesterol, ale jest w nich również cholina, która przeciwdziała odkładaniu się cholesterolu w naczyniach krwionośnych. Poza tym w jajku znajdziemy cenne substancje takie jak: żelazo, wapń, magnez, cynk, witaminy A, z grupy B, D, E oraz luteinę (chroni wzrok przed promieniami UV, niweluje wolne rodniki). W jajku jest też dużo lecytyny, a ta korzystnie wpływa na funkcjonowaniu układu nerwowego, osłania wątrobę, przeciwdziała powstaniu kamieni żółciowych oraz reguluje ciśnienie krwi.

Widzicie zatem, że warto jajka włączyć w swoje menu. Bardzo często zadawane pytania dotyczące jajek to:

1) Czy kolor skorupki wpływa na wartość, jakość jajka?

– Nie. Kolor skorupki zależy od rasy kury.

2) Czy kolor żółtka (jasny, ciemny pomarańczowy) świadczy o wartościach odżywczych jajka?

– Nie. Kolor żółtka zależy od rodzaju pożywienia kury. Jeśli w diecie kury jest pszenica, kolor żółtej jest jasny a jeśli w większości kura spożywa np. kukurydzę, żółtka będą miały bardziej intensywny kolor.

3) Co ma wpływ na smak jajek?

– Karma, którą spożywają. Dlatego ważne jest kupować jaja od kur wiejskich, z wolnego wybiegu.

4) Skąd mam wiedzieć, czy jajko jest świeże?

– Najlepszym testem jest próba wody. Wodę(zimną) wlej do słoika, i włóż jajo, które chcesz sprawdzić. Świeże jajo od razu upadnie na dno. Tygodniowe, nadal świeże jednak może unieś się jednym końce ku górze. Jajko, które już nie jest świeże będzie pływało po powierzchni.

5) Jak długo przechowujemy jaja?

– Jajka świeże ok. miesiąca w lodówce; jajko ugotowane na twardo nie obrane ok. 3 dni, obrane dwa dni; jajko świeże, lub desery z surowym jajkiem powinny być w ciągu 24h zjedzone

6) Jak układać jajka w wytłaczance?

– Szpiczastym końcem do dołu – wtedy żółtko znajduje się z dala od komory powietrznej w szerszym końcu skorupki i jajko dłużej jest świeże

7) Jak zapobiec pęknięciu jaj podczas gotowania?

– Należy po wyjęciu z lodówki umyć w strumieniu ciepłej wody, można tez dodać soli do wrzątku przed włożeniem jajek

8) Które jajka najlepiej przyswaja organizm?

– Jajka gotowane na miękko (gotowanie ok. 4 min)

9) Czy długość gotowania jajek ma wpływ na ich wartość odżywczą?

– Tak, jajko gotowane powyżej 8 minut, powoduje straty witamin, i obniżenie wartości odżywczej białka o ok. 40%

10) Kiedy myć jajka?

– Jajka należy myć tuż przed ich użyciem

Odpowiedź na pytanie „czy warto jeść jajka?” zdaje się być oczywista. Osoby, które jajka lubią (czyli m.in. ja) mogą jeść je ze spokojnym sumieniem bez wizji zapchanych tętnic. Jednak jak we wszystkim tak i w ilości spożywanych jajek należy zachować umiar. Jedno jajko gotowane ma ok. 60-70kcal, jajko sadzone tych kalorii ma ok. 120kcal.