Burak – znany, ale czy poznany?

with Brak komentarzy

Warzywo znane od tysięcy lat, w kuchni polskiej stosowane bardzo często jako dodatek do mięs. Większość z nas zna buraka w postaci:

  • ćwikły (czyli burak z chrzanem),
  • tartych,
  • soku,
  • barszczu

I na tym fantazja kulinarna na temat buraka często się kończy. Od pewnego czasu zauważalny stał się trend odkrywania tego co już znane. Ja postaram Was przekonać walorami odżywczymi do odkrycia buraka na nowo, oraz zachęcić Was do puszczenia wodzy fantazji w kuchni, w której to zacne warzywo będzie grało oskarową rolę.

Burak to skarbnica bardzo dużej ilości mikro i makroelementów: wapń, potas, sód, magnez, mangan, fluor, cynk, bor, lit, molibden, kobalt. Zawiera dwa rzadkie metale: rubid i cez – badania naukowe wykazują, że to właśnie dzięki temu składowi chemicznemu burak posiada właściwości przeciwnowotworowe. Kobietom, które planują ciąże, są w ciąży, bądź karmią piersią to warzywo jest szczególnie polecane dzięki bogatej zawartości kwasu foliowego. Na kwas foliowy nie tylko mają monopol kobiety, ale także osoby zmagające się z problemami układu krążenia, ponieważ ten związek chemiczny pomaga usunąć z organizmu homocysteinę, której wysoki poziom powoduje choroby serca.
Burak, a raczej jego wartości odżywcze wspierają nasz organizm w walce z anemią, niedokrwistością oraz wspomagają nasz układ odpornościowy i pomagają w walce z przeziębieniem i grypą. Wystarczy przy pierwszych objawach kaszlu czy kataru wypijać syrop z buraka. Przygotowanie syropu jest dziecinnie proste:

należy pokroić kilka surowych buraków zasypać 2-3 łyżkami cukru, odczekać dzień. Gotowy syrop przelać do czystej butelki, pić 2-3 razy dziennie (dorośli po 2 łyżki, dzieci po 1 łyżce).

Dzięki właściwościom zasadotwórczym burak pomaga zachować w organizmie równowagę kwasowo – zasadową, pomocne jest np. wypicie szklanki soku na nadkwasotę, zgagę.

Burak to idealne warzywo dla osób odchudzających się, ponieważ zawiera dużo błonnika, przyspiesza metabolizm, jest niskokaloryczne (100g świeżego buraka to ok. 40 kcal).

CIEKAWOSTKI:

  • Według badaczy dzięki swoim właściwościom odżywczym, burak a zwłaszcza jego sok może występować jako napój energetyczny. Doświadczenia badaczy wykazały, że picie soku z buraka zwiększa o 16 % wydolność organizmu człowieka. Te magiczne właściwości zawdzięcza się solom znajdującym się w buraku ćwikłowym, które obniżają właściwości utleniające w organizmie, a co za tym idzie oszczędza się wydatkowaną energię.
  • Buraki nie tyko działają od wewnątrz. Warzywo to również ma swoje miejsce w kosmetyce, dzięki trimetyloglicynie – ten naturalny aminokwas pozyskuje się z melasy (produkt uboczny podczas produkcji cukru spożywczego) buraka cukrowego. Zatem dobroczynne właściwości buraka możemy również spotkać kupując produkty przeznaczone do pielęgnacji skóry i włosów, higieny jamy ustnej, w preparatach do mycia twarzy i ciała, szamponów, odżywki regenerujące włosy, a także kremy przeciwzmarszczkowe.

UWAGA:
Burak skutecznie reguluje ciśnieni krwi, zatem jest doskonały dla osób borykających się z nadciśnieniem. Osobom z niskim ciśnieniem zaleca się umiarkowane dozowanie buraka i jego przetworów. Burak posiada wysoki indeks glikemiczny i jego spożywanie przez osoby u których jest stwierdzona cukrzyca powinno zostać ograniczone lub wykluczone.

Mam nadzieję, że teraz przychylniejszym okiem będziecie zerkać w stronę buraka a zarazem chętniej i częściej włączać go do swojego menu.