Czy w Twojej diecie jest MINA? HistaMINA?

with Brak komentarzy

histaminaBoli Cię głowa po wypiciu lampki wina? Zjadłaś szpinak, a Twój brzuch jest wzdęty?

Myślisz, coś jest nie tak. Przecież to nie kac, a szpinak taki zdrowy podobno… A słyszałaś o histaminie?
Nie? To zapraszam do lektury.

Czym jest histamina?

Histamina jest związkiem chemicznym, który jest wydzielany przez nasz organizm. Histaminę organizm sam może wytwarzać i magazynować w komórkach odpornościowych. Może też ją wchłonąć z pokarmów, które ten związek posiadają. Nadmierna ilość histaminy w organizmie powoduje jej nietolerancję, tzw. pseudoalergię , a co za tym idzie poważne problemy w zdrowiu.

Dlaczego organizm nie toleruje nadmiaru histaminy?

Powodem jest brak enzymu DAO (diaminooksydaza) i/lub HMNT (N- metylotransferaza histaminy), to one rozkładają i dezaktywują nadmiar histaminy. Za brak enzymów DAO i HMNT odpowiedzialne są geny, oraz styl życia, nadmiar stresu, dieta bogata w produkty wysokoprzetworzone, leki.

Jakie mogą być objawy nietolerancji histaminy?

  • katar sienny
  • pokrzywka, swędzenie skóry
  • niestrawność, refluks
  • spadek ciśnienia krwi
  • łzawiące oczy, pieczenie oczu
  • ból głowy, zmęczenie

Kto szczególnie jest narażony na nietolerancje histaminy?

  1. Kobiety częściej nabywają nietolerancję histaminy. Powodem jest związek między histaminą a estrogenem. Estrogen sprawia, że poziom histaminy wzrasta.
  2. Osoby, którym bardzo często towarzyszy stres. Poziom histaminy wzrasta równolegle z kortyzolem(hormon stresu).
  3. Osoby, które mają problem z utrzymaniem prawidłowej flory bakteryjnej jelit. Brak równowagi we florze bakteryjnej powoduje, że jedzenie zamiast być trawione, zaczyna fermentować w jelitach. Powstaje wówczas stan zapalny i wzrost poziomu histaminy.

W jaki sposób można zaburzyć prawidłową florę bakteryjną jelit?

Poprzez:

  • nadmiar leków (antybiotyki, pigułki antykoncepcyjne, sterydy, leki przeciwbólowe), ponieważ one fizycznie uszkadzają enterocyty (komórki wyściółki jelita)
  • nieodpowiednią dietę i niedobór składników odżywczych
  • pasożyty
  • grzybice

Jakie choroby najczęściej mają ścisłe powiązanie z wysokim poziomem histaminy?

  • migreny
  • atopowe zapalenie skóry
  • stwardnienie rozsiane
  • choroba Parkinsona
  • choroba lokomocyjna
  • zespół jelita drażliwego
  • nawracające infekcje

Co należy zrobić, gdy okaże się, że cierpimy na nietolerancje histaminy?

Na pewno należy zmienić dotychczasową dietę. W szczególności należy zadbać o swoje jelita, przywracając im prawidłową florę bakteryjną.
Poniżej w tabeli zestawione są produkty zalecane oraz niewskazane podczas diety niskohistaminowej.

Produkty wskazane Produkty niewskazane
produkty zbożowe ryż, kukurydza, orkisz, amarantus, płatki owsiane, quinoa produkty pszenne
 nabiał twaróg, maślanka, śmietana, mozarella, jaja, serek ziarnisty sery dojrzewające, jogurtów, kefirów
warzywa  ziemniaki, marchew, cukinia, brokuły, kalafior, kapusta, buraki, dynia, cebula, rzodkiewki, ogórek, por, czosnek, kukurydza, szparagi, sałata, papryka pomidory i ich przetwory, zwłaszcza ketchup, szpinak, strączkowe, grzyby, awokado, bakłażan, kiszone ogórki, kiszona kapusta
owoce jabłka, jagody, porzeczki , wiśnie, morele, brzoskwinie, melony, mango gruszki, kiwi, banany, ananasy, maliny, truskawki, owoce cytrusowe, śliwki
mięso i wędliny indyk, wołowina, kurczak, wędliny gotowane i pieczone wieprzowina, wędliny wędzone, surowe, solone
ryby ryby posiadające jasne mięso, świeże i mrożone ryby o ciemnym mięsie(tuńczyk, makrela, sardynka), wędzone, marynowane
 inne kasztany, kokos, migdały, mak czekolada, kakao, mocna herbata, orzechy(zwłaszcza nerkowce i włoskie) ocet i potrawy, przyprawy z jego dodatkiem, wino, piwo, napoje gazowane, białko jaja kurzego

Zarówno dorośli jak i dzieci mają problemy z nadmiarem histaminy w organizmie. Współczesna dieta, a właściwie jej brak powoduje niekontrolowane wyrzuty histaminy z komórek, w których jest magazynowana. Dbajmy o prawidłową dietę, wybierajmy produkty jak najmniej przetworzone i co bardzo ważne, jedzmy codziennie urozmaicone posiłki, bogate w różnorodne produkty.

Dodaj komentarz