Rzodkiewka

with Brak komentarzy

Rzodkiewka to warzywo, za którym jedni przepadają, drudzy zaś omijają z daleka. Niemniej jest to księżniczka nowalijek, o której warto wiedzieć że :

  • Należy do rodziny kapustowatych.
  • Jada się jej korzeń, który zazwyczaj jest okrągły, jednak  korzeń ten może również być podłużny i osiągać długość do 35 cm (zależnie od odmiany).
  • Może przybierać różne barwy np. różową, czerwoną, fioletowa…

Z uwagi na swoją niskokaloryczność (14 kcal w 100g – 1 rzodkiewka waży ok. 15g i ma 2 kcal) często w dużych ilościach jest spożywana przez osoby będące na diecie redukującej masę ciała. Warto jednak mieć na uwadze, że to zdrowe i mało kaloryczne warzywo, ma również właściwości pobudzające apetyt – także zaleca się umiar.

A co zawiera rzodkiewka?

Z witamin: C, A, PP, B1, B2, kwas foliowy

Z minerałów: magnez, potas, żelazo, fosfor i siarkę

Dzięki tym wartościom odżywczym rzodkiewka posiada właściwości wspomagające trawienie, wzmacniające włosy, a dzięki zawartości fitoncydów (naturalne substancje, które są wydzielane przez to warzywo) ma właściwości bakteriobójcze i grzybobójcze.

Jak sobie urozmaicać spożywanie rzodkiewki?

Rzodkiewkę jada się przede wszystkim na surowo. Można łączyć ją z twarożkiem, jogurtem naturalnym, dodawać do sałatek, surówek, czy po prostu do kanapek. Rzodkiewki można też podać na gorąco w postaci zupy, lub duszone jako dodatek do obiadu.

Minusem rzodkiewek jest to, że szybko więdną, aby temu zapobiec można włożyć pęczek rzodkiewek listkami do wody (nie zanurzając bulwek) i schować do lodówki.

Prosta i niewymagająca szczególnych warunków jest też uprawa rzodkiewek. Można nawet zasiać to warzywo w długiej doniczce na balkonie.