Zachcianki przedmiesiączkowe – poznaj przyczyny i sposoby radzenia sobie z nimi.

with 3 komentarzy

Czy znasz kobietę, która przed miesiączką nie miała w swoim życiu dni, w których nie zamieniała się w odkurzacz. Ja również tak mam.

Tydzień przed okresem zamieniam się w topowy odkurzacz, i to taki do odkurzania powierzchni wielkich hal :)

Zjadłabym wszystko co wpadnie mi w ręce, i nie ważne czy to jest ogórek, a po nim pączek. Na szczęście mam nad sobą kontrolę i nie dopuszczam do takich sytuacji.

Dlaczego zachcianki przedmiesiączkowe, to zmora większości kobiet? Co je powoduje?

Poznajcie trzy główne czynniki odpowiedzialne za zachcianki związane z zespołem napięcia przedmiesiączkowego:

 

zachcianki
zachcianki
  1. Obniżony poziom serotoniny. Ochota na węglowodany, czyli produkty takie jak:pieczywo, makaron, chipsy, słodycze, czekolada – spowodowana jest u kobiet obniżonym poziomem serotoniny tuż przed okresem.
  2. Spalamy więcej kalorii. Przed okresem nasz metabolizm jest bardziej intensywny i nieco szybciej spalamy kalorie. Jednakże nasz zwiększony apetyt wyrównuje utratę kalorii, w wyniku czego kobiety przed okresem spożywają więcej kalorii niż ich organizm spala.Tę tendencję tłumaczy się jako uwarunkowanie przez naturę, która chce nas trochę podtuczyć na wypadek, gdybyśmy zaszły w ciążę.
  3. Bardziej intensywnie odczuwamy zapach jedzenia. Tuż przed miesiączką, wszystkie nasze wydzieliny: z nosa, szyjki macicy, stają się rzadsze. Woń czujemy intensywniej, i wówczas najchętniej jemy na mieście, oraz robimy większe zakupy.

 

Mówi się, że kobiety nie mają wad, kobiety mają hormony :) 

To prawda, trzeba nauczyć się żyć i rozpoznawać sygnały płynące z zewnątrz.

Co zatem zrobić, by zminimalizować ataki zachcianek?

Oczywiście pomoże nam w tym dieta, i małe modyfikacje wprowadzone zwłaszcza na ok 1,5 tygodnia przed okresem:

  • regularne zbilansowane posiłki ->powstrzymają napady wilczego głodu wieczorem
  • produkty bogate w witaminę A, E cynk , picie herbaty z pokrzywy -> spowoduje mniejsze ryzyko pojawienia się wyprysków, oraz nie będzie się zatrzymywała woda w Twoim organizmie
  • produkty z witaminami z grupy B, magnez i potas -> uchronią Cię przed drażliwością, spadkami nastroju, dołkami emocjonalnymi -> wskazana często bywa suplementacja witamin z grypy B oraz Magnez w postaci np cytrynianu zwłaszcza w godzinach wieczornych

Wskazane produkty w diecie by złagodzić zachcianki to:

  • orzechy, nasiona lnu, sezam
  • pestki dyni, słonecznika
  • seler naciowy, pietruszka, pokrzywa
  • żurawina, banany, awokado, kiwi
  • kasza gryczana, komosa, oliwa, olej z czarnuszki
  • WODA, pita małymi łykami przez cały dzień !!!

 

Jeżeli uważasz, że Twoje ataki zachcianek przed okresem nie są chwilowe, i wiążą się z tym poważniejsze zaburzenia polecam zrobić badanie o wdzięcznej nazwie „cytohormony” Należy je wykonać u lekarza ginekologa pomiędzy 14-16 dniem cyklu.

Warto zadbać o profilaktykę!!!

 

 

 

3 Komentarze

  1. Aneta
    | Odpowiedz

    Świetny artykuł!

  2. Monika
    | Odpowiedz

    Przydatny tekst o dobrej treści merytorycznej!

    • Sylwia
      | Odpowiedz

      Bardzo dziękuję za tak miłe słowa!!! Pozdrawiam:-)

Dodaj komentarz